Marleen Persoon interviewt inwoners van Voorschoten (78)

Wie ben je? Hans van der Peet, 58 jaar. Ik ben gescheiden en vader van één dochter Hilda (7).

Wat doe je? Ik ben eigenaar van een stripboek winkel in Leiden aan de Hoge Woerd: “Stripwinkel Dumpie”. De winkel bestaat al 40 jaar en ik heb 17 jaar geleden de winkel overgenomen. Stripwinkel Dumpie is een begrip in hier in Leiden en omstreken. Als ik in Voorschoten mijn winkel had gehad was dit niet levensvatbaar geweest. Hier in Leiden loopt het wel. Verder doe ik aan Jeu de boules in Voorschoten.

Waar woon je? Ik woon mijn hele leven al in de Bijdorpstraat en wellicht sterf ik hier ook ooit. Ik woon naast mijn ouders die hier ook al heel lang wonen. Mijn huis is helemaal platgegooid en weer opgebouwd. Ik zie dat de laatste jaren veel ouderen zijn overleden of weggetrokken en dat er veel jonge gezinnen voor terug gekomen zijn. Het is hier rustig wonen, dicht bij het centrum, Hoogvliet en de trein.

Wat vind je van Voorschoten? Ik vond Voorschoten vroeger leuker dan nu. Dat kan aan mezelf liggen want ik ben wel een éénling. Ik vind dat de horeca te bepalend is geworden in de Voorstraat en ik mis de sfeer van het oude “Wapen”. Verder woon ik hier rustig, zoek zelf ook de rust op en ben graag op mezelf.

Wat zou je willen veranderen aan Voorschoten of heb je leuke ideeën voor Voorschoten? Voor mij is het zwembad niet heilig, zeker nu de gemeente er te veel geld bij moet leggen. In de regio zijn er genoeg zwembaden en de meeste mensen hebben een auto en het openbaar vervoer is ook uitstekend te gebruiken.
Verder vind ik de taptoe van “Laurentius”, elk jaar geweldig. Ik ben dan altijd aanwezig in het Berkhoutpark. Het Berkhoutpark zouden wij voor veel meer evenementen kunnen gebruiken. Het is een schitterend plekje van Voorschoten.

Met dank aan Hans van der Peet.

Pin It